Giełda tuningowanych aut


BMW M3 e92 4.0 v8

Cena: 169000 PLN

Ford Mustang Gt-500

Cena: 89999 PLN

SUBARU IMPREZA WRX STI

Cena: 56900 PLN



Testy



Najnowsze polskie projekty

Honda Civic Type-R Tajpa
Kilka dni temu, po poście ze zmodyfikowanym Scionem...
2000 cm3
400 KM
540 Nm
bd sek
270+ km/h
FWD
Chevrolet Camaro Z28
Dzisiaj w dziale Garaż istny "american dream" z...
5700 cm3
430 KM
500 Nm
<5 sek
b.d. km/h
RWD


Aktualności

20-lecie czwartej generacji Toyoty Supry


Autor: Krystian Kaleta | Dodano: 2013-08-30 | Komentarzy:

Dwadzieścia lat temu, dokładnie 24 sierpnia 1993 roku, rozpoczęto sprzedaż czwartej generacji Supry, jednego z najbardziej ekscytujących modeli w historii Toyoty. Przypomnijmy z tej okazji kilka faktów na temat ikony japońskiej motoryzacji.

W 1992 roku rozpoczęła się produkcja czwartej, i jak do tej pory ostatniej, generacji coupe. Wypuszczono wówczas na rynek 20 egzemplarzy przedprodukcyjnych, a dopiero rok później ruszyła produkcja seryjna samochodu. Wersje przeznaczone na rynek japoński wyposażone były w dwa sześciocylindrowe, rzędowe silniki 24-zaworowe: 3,0 2JZ-GE o mocy 223 KM i maksymalnym momencie obrotowym 280 Nm oraz podwójnie turbodoładowany 3,0 2JZ-GTE generujący 280 KM i 431 Nm.

toyota_supra_3.jpg

Występowała również najmocniejsza odmiana ostatniej z wymienionych jednostek, która przeznaczona była na eksport do Europy i Stanów Zjednoczonych. Charakteryzowała się ona 324 KM oraz 427 Nm, dzięki czemu auto o wadze 1,5 tony rozpędzało się do 100 km/h w 5 sekund. Potencjał najmocniejszego motoru Supry szybko dostrzegli tunerzy, którzy po modyfikacjach bez większego trudu uzyskiwali 1000 KM. Samochód zostawił również swój wyraźny ślad na kartach historii sportów motorowych.

toyota_supra_1.jpg

Toyota Supra w latach dziewięćdziesiątych była obiektem westchnień kierowców ceniących sobie szybką jazdę, a młodzi chłopcy wieszali sobie jej zdjęcia nad łóżkami. Obłe kształty i duży tylny spoiler wpadały w oko i podobały się, choć była to stylistyka inna od tej, jaką wyznawali wówczas europejscy i amerykańscy projektanci supersamochodów. Model zgarniał dobre opinie dzięki niesamowitym, jak na tamte czasy, osiągom, przy czym zapewniał duży komfort podróżowania, a także był łatwy w prowadzeniu.

toyota_supra_4.jpg

Eksport na rynki europejskie zakończył się w 1996 roku, do USA w 1998, a w sierpniu 2002 roku oficjalnie zakończono produkcję. Auto cieszy się jednak niesłabnącą popularnością wśród miłośników motoryzacyjnej adrenaliny. Na całym świecie powstało mnóstwo klubów zrzeszających właścicieli i fanów Supry. Możemy być spokojni, że pamięć o ikonie japońskiej motoryzacji nie zginie. Na zakończenie proponuje cofnąć się o dwie dekady wstecz za sprawą oryginalnej broszury Toyoty (klik) oraz testu Supry. Za kierownicą usiadł Tiff Needell, który jeszcze wtedy był prezenterem programu Top Gear.


[Foto: blog.toyota.co.uk]


Galeria zdjęć



Zobacz także



Oceń...



Ocena: 5/5 (2 głosów)


Zobacz także




Komentarze

comments powered by Disqus

Stats

Zarejestrowanych użytkowników: 21431
Użytkowników on-line: 0
Gości on-line: 189

Newsletter

Jeśli chcesz być informowany o nowościach w serwisie
podaj swój e-mail:

Facebook

0.58183407783508 s