Aktualności

Karbonowe felgi za 65 000 zł do Porsche 911 Turbo - karbon karbonowi nie równy


Autor: Piotr Myśków | Dodano: 2017-08-19 | Komentarzy:

Włókno węglowe, inaczej carbon to materiał wyjątkowy pod każdym względem: niezwykle wytrzymały, lekki, o unikalnym prestiżowym wyglądzie. Jeszcze 40 lat temu, dostęp do niego miały jedynie ośrodki wojskowe i NASA. W przemyśle motoryzacyjnym po raz pierwszy carbon wykorzystał team McLaren w 1981 roku. Zespół F1 zbudował wówczas bolid o masie zaledwie 585 kg. Obecnie każde nadwozie bolidu Formuły 1 wykonane jest z kompozytu węgla, carbon to także najnowszy trend w samochodach sportowych. Materiał wciąż kryje w sobie wiele tajemnic, a jego ewolucja dopiero się zaczyna.

Oddział Porsche Exclusive odpowiedzialny za personalizację samochodów marki Porsche na najwyższym poziomie (tak jak oddział MSO dla Mclarena, czy program Tailor Made dla Ferrari), z myślą o wyjątkowym 911 Turbo stworzył pierwsze, prawdziwe felgi z włókna węglowego.

P17_0689.jpg

Zapewne spytacie się - Jak to, co z Koenigseggiem czy choćby Fordem, który oferuje carbonowe obręcze dla Mustanga, czy GT, nie wspominając już o niezależnych producentach? Trudno się z tym nie zgodzić, jednak jak się okazuje carbon, carbonowi nie równy. Laminated vs braided - co innego tworzyć laminowany CFRP, składające się z wielu warstw tkaniny węglowej i mieszanki żywicy zmieszaną z utwardzaczem (w technologii laminowania nie jest możliwe stworzyć dwie felgi o tej samej masie), a co innego tworzyć komponenty z carbonu plecionego od podstaw (ogromną zaletą tej technologii jest pełna kontrola nad układanymi włóknami)!

P17_0687.jpg

Inżynierowie Porsche stworzyli najbardziej innowacyjne felgi z carbonu na świecie. 20-calowe koła dedykowane są jak na razie 911 Turbo i zostały wycenione na 65 000 zł. Opcja pojawi się w ofercie niemieckiego producenta już w przyszłym roku. W stosunku do standardowych felg ze stopów lekkich, carbonowe odpowiedniki są o 20% lżejsze (komplet czterech felg waży 32 kg), a także o 20% mocniejsze. Są doskonale zoptymalizowane do absorbowania sił wzdłużnych i bocznych, co przekłada się na lepszą trakcję, a także rozkład sił przy przyspieszaniu i hamowaniu. Porsche przy tworzeniu swoich felg wykorzystuje największą na świecie, 9-metrową oplatarkę, którą możecie zobaczyć na filmie poniżej.

P17_0691.jpg


Porsche jest pierwszą firmą w przemyśle motoryzacyjnym na całym świecie wykorzystującą tę niezwykle złożoną technologię. Technologia plecionka ma kluczowe zalety w porównaniu z konwencjonalnym sposobem wytwarzania wstępnie impregnowanej tkaniny z włókna węglowego. Ta technika wytwarzania powoduje, że struktura materiału węgla jest gęstsza i bardziej zwarta. Zwiększa to sztywność. Korzystanie z materiału sprawniej wytwarza także mniej odpadów. Nowe koło z węglem wykonane jest z 18-kilogramowego włókna węglowego!


Zobacz także



Oceń...



Ocena: 0/5 ( głosów)

Tagi




Zobacz także




Komentarze

comments powered by Disqus

Stats

Zarejestrowanych użytkowników: 21418
Użytkowników on-line: 1
Gości on-line: 188

Newsletter

Jeśli chcesz być informowany o nowościach w serwisie
podaj swój e-mail:

Facebook

0.74396419525146 s