Giełda tuningowanych aut


Chevrolet Corvette Limitowana Edycja C7.R

Cena: 502900 PLN

Ford Focus ST 307KM 486Nm

Cena: 67000 PLN

CORVETTE C6 Z06 546KM/680Nm

Cena: 195000 PLN




Najnowsze polskie projekty

Golf VR6T 500+ Compsport
W przerwie międzyświątecznej nasz znajomy fotograf -...
2800 cm3
500+ KM
590 Nm
unknown sek
unknown km/h
awd
Honda Civic Type-R Tajpa
Kilka dni temu, po poście ze zmodyfikowanym Scionem...
2000 cm3
400 KM
540 Nm
bd sek
270+ km/h
FWD


Aktualności

Nowość od Volvo - 450 KM z 2 litrów pojemności


Autor: Dawid Potulski | Dodano: 2014-10-08 | Komentarzy:

Dyrektywy dotyczące ochrony środowiska są solą w oku producentów samochodów. Coraz bardziej rygorystyczne normy czystości spalin sukcesywnie zabijają ducha dawnej motoryzacji, opierającej się na wielkich silnikach, które generowały sporą ilość zanieczyszczeń, ale też dawały spore pokłady przyjemności z jazdy mocą i dźwiękiem silnika. Obecnie koncerny robią co mogą aby zachować przynajmniej to pierwsze. Z pomocą przychodzi doładowanie.

Downsizing silników to brutalny proces. Z jednostki o małej pojemności siłą rzeczy nie da się wykrzesać stada KM bez pomocy doładowania. Stąd coraz powszechniej stosuje się turbiny. Również układy typu biturbo czy turbo-kompresor przestały być domeną wyłącznie warsztatów tuningowych tworzących bezkompromisowe potwory nie nadające się do ruchu ulicznego. Doładowanie na swój sposób spowszedniało. Volvo udowadnia jednak, że w tej materii można jeszcze wykazać się pewną innowacyjnością.

volvo_tri.jpg

Ich najnowsze dzieło to 2-litrowy silnik określany kryptonimem Drive-E Powertrain. Sama jednostka o takiej pojemności to żaden wyczyn. Ciekawiej robi się, gdy usłyszy się o mocy tego maleństwa. Okazuje się że ów motor ma 450 KM, a to wszystko za sprawą... potrójnego doładowania. W dużym uproszczeniu można więc ten silnik określać mianem triturbo... W praktyce jednak wszystko jest trochę bardziej skomplikowane. 

volvo_tri_1.jpg

W silniku zainstalowano 2 równoległe turbiny - do tego miejsca wszystko wydaje się konwencjonalne. Jednak wspierane one są przez specyficzny elektrycznie sterowany turbo-kompresor, który wspomaga dwa podstawowe ślimaki dodatkowym ciśnieniem. Wszystko brzmi dość skomplikowanie, jednak dla maniaków mocy prosty przelicznik 225 KM osiąganych z jednego litra pojemności jest głównym atrybutem nowej konstrukcji Volvo. Póki co wszystko występuje w fazie projektu, jednak jednostki oferowane w najnowszej generacji XC90 wskazują, w jakim kierunku zmierzają Szwedzi.



Zobacz także



Oceń...



Ocena: 5/5 (2 głosów)


Zobacz także




Komentarze

comments powered by Disqus

Stats

Zarejestrowanych użytkowników: 21491
Użytkowników on-line: 0
Gości on-line: 167

Newsletter

Jeśli chcesz być informowany o nowościach w serwisie
podaj swój e-mail:

Facebook

5.163754940033 s