Garaż
Info
Witaj w garażu Adrenaline Motorsport. Tutaj znajdziesz projekty najciekawszych aut w Polsce! Będziesz mógł przeczytać wywiady z właścicielami i zobaczysz opisy zmian jakie zostały wprowadzone.
Zobaczysz również zdjęcia oraz filmy.

Zapraszamy!

Giełda tuningowanych aut


VW Scirocco R

Cena: 85000 PLN

Seata Leona 1M 1.9TDI GTB 2056VZK 220KM 450Nm

Cena: 16500 PLN

Opel Insignia OPC 2.8 V6 Turbo 325KM 2011r. WAWA

Cena: 63999 PLN




Najnowsze polskie projekty

Chevrolet Camaro Z28
Dzisiaj w dziale Garaż istny "american dream" z...
5700 cm3
430 KM
500 Nm
<5 sek
b.d. km/h
RWD
Audi TT R30T - 700 KM i 920 Nm
Mamy przyjemność zaprezentować Wam jedno z najszybszych...
3000 cm3
700 KM
920 Nm
~3 sek
? km/h
AWD


Garaż

Lotus Elise/Exige Turbo


Autor: Tomasz Tomala | Dodano: 2011-02-28 | Oglądano: 27550 | Komentarzy:
Dane techniczne: (seria)
1796 cm3
118 KM
174 Nm
5,4 sek
213 km/h
RWD
Dane techniczne: (po modyfikacji)
2400 cm3
505 KM
570 Nm
3 sek
305 km/h
RWD

Lotus, marka słynąca z bezkompromisowych samochodów sportowych. Brytyjski producent niewątpliwie zjednał sobie użytkowników dróg publicznych modelem „Seven”, mającym swoje początki końcem lat 50 XX wieku. Cztery dekady później Lotus zaprezentował kolejny nie znający kompromisu samochód lecz pomimo udogodnień typu: dach nad głową czy audio, auto w dalszym ciągu było równie bezkompromisowe w prowadzeniu jak jego dziadek.

lotus1.jpg

Lotus Exige jest dość rzadkim autem na polskich drogach. Już sam jego widok budzi dużą dawkę emocji, nie tylko u prawdziwych automaniaków. Założenia w budowie auta były bardzo zbliżone do tych, jakimi kieruje się choćby Ferrari; silnik umieszczony za kabina, napęd na tylną oś, minimalistyczne wyposażenie wnętrza. Dzięki temu Lotusowi udało się wyprodukować auto praktycznie wyścigowe z możliwością normalnego poruszania się po drogach.

Marcin, właściciel opisywanego Lotusa, zdecydował się na kupno modelu Exige mk1 ponieważ szukał auta, które łączyłoby w sobie cechy prawdziwego samochodu sportowego i auta dającego możliwość swobodnego poruszania się po drogach. Istotnymi założeniami przy wyborze było m.in. niespotykane nadwozie, seryjnie już niska waga nieprzekraczająca 900kg, silnik z którego można wykrzesać większą moc, napęd na tylną oś, a także zachowanie „względnej anonimowości” i ochrona przed otaczającą aurą w postaci dachu.

lotus2.jpg

Exige nie był jedynym autem, nad którego kupnem rozmyślał Marcin. Inne propozycje to Caterham, który do tej pory produkuję rozwiniętą przez siebie wersje Lotusa 7, a także Ariel Atom, samochód totalnie bezkompromisowy nieposiadający nawet paneli bocznych nadwozia. Jednak konkurencja Lotusa okazała się zbyt radykalna i niespełniająca założenia anonimowości. Chociaż Atomy już seryjnie posiadają jednostki napędowe Hondy, do których Marcin ma słabość przede wszystkim ze względu na: „podatność na tuning, bardzo wysokie obroty oraz bezawaryjność”. Odrobinę bardziej rozsądnym wyborem był zakup Exige.

lotus5_wnetrze.jpg

Zakup Lotusa Exige mk1 nie należał do najłatwiejszych. Obecnie na rynku wtórnym egzemplarzy jest bardzo niewiele, a ich stan wskazuje na mocne wyeksploatowanie. Dlatego ostatecznym zakupem był model Elise mk1 z roku 1998 w bardzo dobrym stanie technicznym. Elise w dodatku była edycją specjalną sygnowaną imieniem i nazwiskiem założyciela marki Lotus, Colina Chapmana.

Główne różnice między modelami Lotusa to rodzaj nadwozia. Model Elise jest to cabrio (roadster), natomiast Exige to coupe. Kolejną różnicą między tymi modelami jest ich “front”. Marcin zamontował przód z monolitu wykonanego z tworzyw sztucznych, zastępujący zderzak i błotniki. Dodatkowo także do auta trafił hardtop, który jeszcze bardziej zbliżył wizualnie Elise do Exige.

lotus3.jpg

Na szczególną uwagę zasługuję wnętrze tego auta, nie jest to samochód usportowiony, od początku z założenia sportowy, o odczuciach z kabiny sam właściciel mówi: „Wnętrze maksymalnie ascetyczne, zero elektryki, zero udogodnień, ciasno i hardcorowo. Okala Cię niezliczona ilość elementów z włókna węglowego m.in. ultralekkie fotele specjalnie do tego modelu o wadze 2,3kg każdy, odpinana kierownica z węgla o wadze 70dkg +  pasy czteropunktowe. Potrzeba małej gimnastyki, aby wsiąść do auta i zając miejsce za sterem.  Każda przejażdżka tym autem to przygoda i niekończąca sie radość z jazdy.”

srodek_1.jpg srodek_3.jpg srodek_pedal.jpg

Poza wspomnianymi przez Marcina dodatkami i modyfikacjami, jakie zaszły we wnętrzu zamontowano także całkiem pokaźną ilość wskaźników monitorujących prace całego osprzętu w aucie. Komplet zegarów DEFI + centralka STACK: ciśnienie doładowania, ciśnienie paliwa, temperatura w intecoolerze, temperatura w układzie wydechowym, temperatura i ciśnienie oleju oraz temperatura wody w układzie chłodzenia.
Zamontowano także komputer APEX’i który monitoruje prace wtryskiwaczy i przepustnicy. Jednak głównym jego zadaniem jest możliwość zmiany ustawienia progresywnego doładowania oraz zmiana „mapy” zależnie od zapotrzebowań tj. na miasto z małym doładowaniem, a do zabawy -fullboost.

srodek_zegar1.jpg srodek_zegar2.jpg srodek_2.jpg

Zmiany mechaniczne, jakie zaszły pod maską były bardzo radykalne. Seryjnie montowana jednostka Rovera z serii K ustąpiła miejsca innemu sercu, a nawet można powiedzieć sercom. Do auta przygotowane są dwa setupy, dwa kompletne silniki z osprzętem. Pierwszy to TURBO, a drugi to N/A. Zmiana konfiguracji auta zajmuje nie więcej niż dwa dni.

  Specyfikacja Turbo jest w stanie wytworzyć moc przekraczającą 500KM i służy głównie jak mówi Marcin do: „ (…) zabawy na nocnych spotach, zawodów na 1/4 mili i pojedynkowaniu sie z motocyklami. Mapa paliwa do poruszania sie po mieście ma doładowanie 0,7 bar i moc około 380KM”. Takie wartości przy masie 750kg stawiają Lotusa w ścisłej elicie supersamochodów takich jak Ferrari Enzo czy Koenigsegg. Jest to też najszybsze auto w Polsce napędzane na jedną oś.

lotus4.jpg

Natomiast specyfikacja N/A służy głównie wypadom na tor. Jak mówi sam właściciel taka konfiguracja „na zwykłych oponach w pierwszej próbie przejazdu na Rozecie Wrobla pozwoliła uzyskać czas bliski rekordowi toru - 1:15:2 (używając tylko trzeciego biegu) pozostawiając za sobą takie auta jak SLS AMG , R8 i masę rajdówek wydłubanych na 400-500KM.”

Ciekawostką jest to, że pomimo tak zaawansowanych modyfikacji auto wykazuje się rewelacyjną bezawaryjnością, raz tylko po 3 latach eksploatacji wymiany wymagała uszczelka pod głowica (spec Turbo). Co może niektórych dziwić auto pomimo tak wysokich wartości jest także ekonomiczne, spalając w konfiguracji Turbo przy normalnej jeździe ok. 10l/100km (spec N/A 7-10l), a przy zabawie niezależnie od konfiguracji 12-18l/100km.

Dane techniczne:

  • Specyfikacja TURBO:
  • Silnik: Typ: Honda, hybryda K20 z K24 
  • Korbowody: PAUTER 
  • Tłoki: CP
  • Tuleje cylindrów: DARTON
  • Śruby: ARP
  • Głowica: Top secret ;)
  • Pojemność skokowa: 2400cm3
  • Ustawienie: centralnie, nad tylną osią
  • Wtryskiwacze: RC Engineering 1000cc
  • Zmodyfikowane cewki
  • Duża przepustnica, BDL 70mm
  • Kolektor ssący: zmodyfikowany PRC z wersji jdm K20
  • Pompy paliwa: 2x Walbro
  • Kolektor wydechowy: Revhard plus wydech 4" bez tłumików 
  • WG Tial 38
  • Blow off: Greddy
  • Intercooler: wodny Precission

Doładowanie: turbina GT35R (w planach większa turbina, moc ok. 700KM)
Przy doładowaniu ok. 1 bar na paliwie Pb98
Moc: 505KM
Moment obr.: 570Nm
Potencjał silnika: 700-800hp na paliwie ze stacji benzynowej, 1000HP na c16,

Komputery:

  • Hondata K-Pro + Apexi AVCR
  • rev limiter na 8200rpm

Skrzynia biegów:

  • manualna pięciobiegowa  (hybryda accorda i civica)

Sprzęgło:

  • dwutarczowe Clutchmaster FX700)

Osiągi Turbo:

  • Przyśpieszenie: 0-100km/h – ok. 3,5 s
  • 0-200km/h - 9 s
  • Prędkość maksymalna: 305 km/h (ograniczona skrzynią)
  • Czas przejazdu ¼ mili: 11,0 s


Specyfikacja N/A:

Silnik:

  • Typ: Honda, hybryda K20 z K24 (+pełna obróbka głowicy)
  • Pojemność skokowa: 2400cm3
  • Ustawienie: centralnie, nad tylną osią
  • Wtryski: większe, z modelu S2000
  • Układ wydechowy: 3" na podwójnym tłumiku

Moc: 240KM
Moment obr.: 260Nm
W planach: delikatne doprzężenie silnika i zmiana wałków na „ostre”.
Szacowana moc po tych modyfikacjach: ok. 300KM

Skrzynia biegów:

  • sześciobiegowa z Civic typR
  • Sprzęgło: wzmocnione, ACT

Osiągi N/A:

  • Przyśpieszenie: 0-100km/h – 3,5s
  • Prędkość maksymalna: 250 km/h
  • Czas przejazdu ¼ mili: 12,XX s

Wspólne dla obu specyfikacji:

  • wyczynowa miska olejowa TODA
  • szpera Quaife
  • chłodnica oleju

Dedykowane dokładki z włókna węglowego do modelu Eslie S1:

  • lotka na klapie tylnej 
  • dyfuzor 
  • lusterka
  • progi

Koła i hamulce:

  • Hamulce: AP Racing
  • Koła: ultralekkie ATS DTC 17"
  • Opony: przód Parada Spec2 przód 205/40/17 , tył Toyo R888 235/45/17

Zawieszenie:
  • gwint firmy Nitron

Masa i wymiary:

  • Masa własna: 750 kg (seria 723 kg)
  • Długość: 3730 mm
  • Szerokość: 1820 mm


Budową i pełnym serwisem auta zajmuje się firma ECU-PERFORMANCE.

Auto aktualnie jest do sprzedania jednak, właściciel wspominając o funduszach jakie pochłonęła ta budowa i serce które włożył w stworzenie tego projektu wcale nie ma presji na sprzedaż. Jeśli jednak znajdzie się potencjalny nabywca, Marcin zapewnia, że jego kolejny projekt będzie równie ciekawy i szybki.

Zapraszamy do obejrzenia naszej produkcji z Lotusem:


Tutaj zobaczysz więcej zdjęć z sesji oraz możesz pobrać tapety z Lotusem (klick)

Filmy:



Redakcja: Tomasz Tomala

Zdjęcia: Maciej Kintop 



Galeria zdjęć




Oceń...



Ocena: 4.59/5 (32 głosów)


Komentarze

comments powered by Disqus

Stats

Zarejestrowanych użytkowników: 21195
Użytkowników on-line: 0
Gości on-line: 302

Newsletter

Jeśli chcesz być informowany o nowościach w serwisie
podaj swój e-mail:

Facebook

0.18032789230347 s