Testy

BMW X4 M40i - mini X6 z genami M2


Autor: Piotr Myśków | Dodano: 2017-03-12 | Oglądano: 11917 | Komentarzy:
Czy usportowione mini suvy mają sens? Mówią że jeśli coś jest do wszystkiego, to jest do niczego. X4 ma być mieszanką najlepszych cech modeli z rodziny X, a w przypadku wariantu M-Performance geny dzieli także z mobilną formą endorfiny - BMW M2. Sport w praktycznym wydaniu? BMW zawsze lubiło szalone eksperymenty. 

X4 technicznie bazuje na BMW X3, ale powstało na kanwie sukcesu większego i droższego X6. Samochód wypełnia niszę rynkową razem z Porsche Macan i Range Roverem Evoque. Niektórzy mówią także o segmentowym pokrewieństwie z najnowszą Alfą Romeo Stelvio, jednak najmocniejsza wersja Quadrifoglio z 510-konnym silnikiem opracowanym we współpracy z Ferrari mogłaby konkurować jedynie z X4 M, którego jeszcze nie ma. Niestety X4 M40i nie jest pełnokrwistym M-Powerem, a kolejnym członkiem szarej strefy, w której znajdziecie takie maszyny jak M135i, M235i, M550d, X5 M50d, czy X6 M50d. Kiedyś emblemat "eM" oznaczał bezkompromisowe osiągi, odcięcie przy 8000 obr/min, jedyny stosowny napęd na tył i możliwość wyłączenia wszystkich wspomagaczy, które jak przyzwoitka nie pozwalają wyrazić swoich emocji. Teraz "eMką" może być nawet diesel. 

16797304_381831822172428_5226244873561324058_o.jpg

X4 M40i to na szczęście nie klekoczący ropniak z pakietem stylistycznym w cudownym kolorze Long Beach Blau i bocznymi lusterkami wykończonymi metalizowanym lakierem Ferric Grey, a także ekskluzywnymi 19-calowymi felgami M o podwójnych szprychach. Nie jest to także SUV, a formalnie SAC  - Sports Activity Coupe, pod maską którego znajdziemy 4,4-litrowe V8 - zgodnie ze starą szkołą oznaczania modeli. W tym przypadku M40i oznacza 3-litrowy silnik R6 z turbosprężarką Twinscroll o mocy 360 KM (detuned - M2 ma 370 KM) i maksymalnym momencie obrotowym 465 Nm.

16904946_381831972172413_8936462458570605773_o.jpg

Szczerze, trudno o lepsze 4x4 (xDrive z preferencją tylnej osi) w tej klasie cenowej, które waży niemal 2 tony i jeździ tak zwinnie, nie wspominając już o charakterystycznym brzmieniu R6 z genialnym wydechem ze sterowanymi klapami. Najmocniejsze X4 współpracuje z fenomenalnym 8 stopniowym automatem ZF i przyspiesza do setki w trybie Launch Control w 4,6-sekundy. V-max zgodnie z polityką elektronicznego ogranicznika to od wielu lat 250 km/h. Osiągi w znacznej większości pokrywają się z droższym o ponad 100 000 zł X6M. Jeśli chodzi o prędkość maksymalną, jest to początek możliwości tej maszyny. Sam system pokładowy plącze się w zeznaniach, jako że alert prędkości można maksymalnie ustawić na wartość 260 km/h.

16836373_381832132172397_6197836921912103422_o.jpg

W przypadku rasowych eM-ek dżentelmeni nie rozmawiają o spalaniu, jednak w przypadku krewniaka M-Power można zrobić wyjątek. Producent deklaruje średnie zużycie paliwa na poziomie 8,6 l na 100 km. W praktyce wygląda to zgoła inaczej - Ci, którzy planują dietę dla swojego Bimmera powinni zakładać konsumpcję 10 litrów Pb98 na każde 100 kilometrów. Ci jednak, którzy zamierzają czerpać przyjemność z jazdy muszą przygotować się na spalanie rzędu 20 l/100 km. Koniec końców średnie spalanie oscyluje w okolicach 14 l.  67-litowy zbiornik starczy na minimum 300 kilometrów.

Stylistyka całej serii X zawsze była kwestią dyskusyjną. Do wyglądu X6 już zdążyliśmy przywyknąć, być może dlatego X4 nie spotkał się z falą krytyki. Wielu ludzi tak naprawdę nie jest świadoma istnienia X4, ze względu na podobieństwo ze swoim starszym i większym bratem. Masywny grill w kształcie nerek, kocie reflektory i szerokie nadkola dodają sylwetce zadziorności. W styl sportowego crossovera wpisuje się także opadająca linia dachu, która najwięcej miejsca na głowę zapewnia tylko kierowcy. W ramach pakietu M Performance oprócz wcześniej wspomnianych detali, bryłę X-mena zdobią akcenty kolorystyczne w przednim pasie nadwozia oraz końcówki wydechu, które wykończono w stylu Chrome Black podobnie jak emblemat X4 M40i z tyłu. 

16797236_381832008839076_341803745552688732_o.jpg

Architektura wnętrza Bimmera nie różni się od pozostałych w gamie, z wyłączeniem ekstrawaganckiej serii i. W kabinie znajdziemy ogromne pokłady czarnej skóry, które znalazły się na kierownicy, dźwigni zmiany biegów M oraz sportowych fotelach. X4 doposażono w system iDrive 5 generacji, który w odróżnieniu od poprzednich wcieleń posiada menu kafelkowe. Możliwości personalizacji systemu są tak ogromne, że aby przeanalizować wszystkie funkcje trzeba byłoby poświęcić co najmniej kilka godzin. Samochód wyposażony jest również w slot karty SIM, a to oznacza, że jest w pełnej łączności ze światem przez 24h.

_DSC0266.MOV_snapshot_00.01__2017.03.12_11.27.02_.jpg

Wnętrze jest komfortowe i funkcjonalne, co czyni X4 doskonałym środkiem transportu nawet na dłuższe trasy. Kierownica świetnie leży w dłoniach i nie przesłania klasycznych liczników, które można znaleźć nawet w E46.

_DSC0247.jpg

Zegary wzbogacono o przyjemny dla oka wyświetlacz. Ich podświetlenie jest uzależnione od natężenia światła na zewnątrz - w dzień są białe, natomiast o zmroku lub w nocy czerwone. Kolor tutaj ma podobno ogromne znaczenie, ponieważ biały jest najlepiej widoczny nawet przy ostrym słońcu w dzień, a czerwony najmniej rozprasza oko kierowcy podczas nocnych wojaży.  Analogowe zegary można uzupełnić zestawem wirtualnych wskaźników sportowych na wyświetlaczu zlokalizowanym wysoko na konsoli środkowej. 

_DSC0263.MOV_snapshot_00.01__2017.03.12_11.27.46_.jpg

Jak już jesteśmy przy temacie wycieczek - bagażnik nie jest pokaźny, bo jego pojemność liczy zaledwie 500 litrów. Na snowboard, czy parę nart jednak wystarczy. Po rozłożeniu siedzeń kufer pomieści 1400 litrów. 

16797371_380816258940651_7244257655182776957_o.jpg

Koniec suchych faktów, czas na porządne wrażenia z użytkowania!

Zapraszamy do zapoznania się z naszą wideo-recenzją powstałą przy współpracy z Adrenalinerem i "Typowym Hondziarzem na czele".  


Wielkie podziękowania także dla studia detailingowego Rise and Shine, które zajęło się pielęgnacją nadwozia X4 M40i.



Pełny cennik testowanego egzemplarza znajdziecie poniżej:



Galeria zdjęć



Zobacz także



Oceń...



Ocena: 5/5 (5 głosów)

Tagi


bmw | x4 | x6 | m40i


Zobacz także




Komentarze

comments powered by Disqus

Stats

Zarejestrowanych użytkowników: 21155
Użytkowników on-line: 0
Gości on-line: 302

Newsletter

Jeśli chcesz być informowany o nowościach w serwisie
podaj swój e-mail:

Facebook

0.29040789604187 s